Bring your own background…

Please follow and like us:

Blogindlæg skolenindefra.dk 14. januar 2015

Af Katja Gottlieb, www.kagott.dk

Der bliver talt utrolig meget om social arv i øjeblikket. Det forlyder igen og igen, at folkeskolen skal bryde den sociale arv. I og for sig interessant. For begrebet dækker så vidt jeg har forstået over den overtagelse af viden, holdninger og personlighedstræk vi får fra vores forældre gennem vores opvækst. Er det noget, der nødvendigvis skal brydes?

Et af mine forældres yndlingsmantraer var, at man skal yde før man kan nyde. Javel, det syntes jeg var ret nederen, da jeg var barn. Det betød som regel noget i retning af, at det er din tur til at skrælle kartofler. Og det kunne jeg i øvrigt godt undvære. Især fordi jeg aldrig har været vild med kartofler.

I dag har jeg forstået omfanget af begrebet, og det har nok lagt en solid bund i mig. Ligesom de bøger, jeg læste mange af som barn. Vi havde bøger fra gulv til loft, og vi gik på biblioteket hver lørdag, når vi alligevel var ude at købe ind. I slutningen af femte klasse henviste bibliotekaren mig til voksen-afdelingen. Hun havde ikke mere på hylderne, som var noget for mig. Jeg gik ned og lånte en bog af Dan Turéll. Ham havde jeg set i fjernsynet. Jeg syntes han var awsome med de sorte negle og cowboyhatten. Bogen var både kedelig og svær. Jeg husker ikke, hvad det var for en titel, men fik dog læst den. Og så fik jeg ellers spist mig i gennem bøger om Alexander den Store, Borte med Blæsten, De Elendige, Charles Dickens, fagbøger om mumier og Troels Kløvedals rejsebøger… Og Anders And. Ikke glemme Anders And… Og for resten kom jeg på museum og ind i mellem i teatret. Og vi holdt avis, og min far hørte Schubert og Poul Dissing, til jeg var ved at brække mig. Men det er MIN sociale arv. Og jeg er sikker på, at de fleste forældre giver netop deres børn det med på vejen, som de synes er vigtigt.

Jeg har gennem mine år i den danske folkeskole set hele spektret af det danske samfund. Og det er stort. Der er børn, der har en negativ, social arv, og det er en katastrofe. Den negative, sociale arv skal brydes. Ingen tvivl om det, og jeg lover at vende tilbage til det. Men, langt de fleste børn, jeg kender, har en positiv, social arv. Og den skal vi værne om. Og den skal vi bringe i spil, helt ind i klasserummet. For i folkeskolen mødes vi fortsat med vores forskellige baggrund. Eleverne kommer med forskellig opdragelse i bagagen, hver deres værdisæt og hver deres kultur. Og med dette bidrager de til fællesskabet, og bidrager til, at vi lærer forskellighederne i samfundet at kende. Lærer respekt og forståelse for andre mennesker. Der finder altså et demokratisk møde sted i klassen hver dag. Der bør i et samfund som vores være forståelse for, at det elever lærer i fritiden og i hjemmet er lige så vigtigt som det, der finder sted i skolen.

Det er jo ikke mit værdisæt eller samfundets, der er det ”rigtige” værdisæt i et demokrati. Det rigtige er at give plads til og undersøge hinandens værdisæt. Og lære at respektere hinanden og give plads. Derfor er en heldagsskole i min optik helt misforstået; den rammer hverken de, der skal have brudt den sociale arv eller de børn der ikke skal.

 

Follow me!

  • Facebook
  • twitter
  • Hatena

Skriv et svar